Rozhovor s Martou Bičanovou, riaditeľkou Základnej školy s materskou školou v Rusovciach
-
Pani riaditeľka, v minulom roku ste opäť úspešne obhájili svoje miesto vo vedení ZŠ a MŠ v Rusovciach, stojíte pred ďalším obdobím riaditeľovania. Aké sú vaše plány na nasledujúce roky?
Je to moje tretie funkčné obdobie v ZŠ s MŠ v Rusovciach, tak je prirodzene mojím plánom kontinuálne nadviazať na predchádzajúcich desať rokov a na to, čo sa mi podarilo spolu s aktívnymi spolupracovníkmi dosiahnuť v rôznych oblastiach potrebných pre kvalitný výchovno-vzdelávací proces. Teda – zvýšiť kvalitu školy. V súlade s novým školským zákonom prijatým v roku 2008 sme vypracovali Školský vzdelávací program pre predprimárne, primárne a nižšie sekundárne vzdelávanie. Program školy je v súlade s cieľmi, plne rozvíjajúci osobnosť žiaka, je zmysluplný, využiteľný v praxi – pre ďalšie štúdium či zamestnanie a je primeraný možnostiam všetkých žiakov v našej škole, teda „šitý na mieru“.
-
Čo to znamená „šitý na mieru“?
V školskom vzdelávacom programe sme sa zamerali na vyučovanie anglického jazyka od prvého ročníka a na projekt rozšíreného vyučovania hudobnej výchovy – hru na zobcovú flautu od prvého po štvrtý ročník. Na flautu sa naučia hrať všetky deti počas primárneho vzdelávania. Tento spôsob vyučovania má pozitívny vplyv na rozvoj psychomotorických zručností, estetického vnímania a tvorivého myslenia aj
v iných predmetoch.
Vrátim sa ku kvalite školy, ktorá sa často zamieňa s úrovňou školy. Úroveň sa sústreďuje viac na výsledky, čo je možno efektívne vo „výberových“ školách
a s „výberovými“ žiakmi. Mojím cieľom je sústrediť sa vo svojej riadiacej práci na kvalitu, ktorá sa sústreďuje najmä na všetky procesy, ktoré sa v škole realizujú a vedú ku kvalitatívne vyšším výsledkom. Na dosiahnutie vyšších výsledkov je dôležité, aby celý pedagogický kolektív poznal a využíval vo svojej práci inovatívne formy a metódy učenia. Myslím si, že v súčasnosti taký kolektív v škole je. V našej škole vzdelávame všetky deti, ktorých zákonní zástupcovia zapíšu. Každé dieťa je však iné, inak disponované, s inou genetickou výbavou. Sú deti, ktoré sa učia ľahko, a sú deti, ktorým učenie ide ťažšie a to z rôznych príčin. Tieto si vyžadujú špeciálny individuálny prístup pri učení v škole aj doma. Aj týmto žiakom venujeme starostlivosť, aby sa poruchy zminimalizovali, odstránili a špeciálnymi postupmi sa naučili dosahovať dobré aj vynikajúce študijné výsledky. Tu je veľmi dôležitá spolupráca rodiny, školy a špeciálneho pedagóga. Všetky deti v našej škole zapájame do rôznych predmetových olympiád, tvorivých umeleckých súťaží a projektov, kde sa učia prezentovať svoje nadobudnuté vedomosti a zručnosti vystupovaním na verejnosti. Vedieme ich k tvorivosti a ku kritickému mysleniu, veď sa aj hrdíme titulom „Škola, ktorej to myslí.“
Ďalšou oblasťou, na ktorú som sa zamerala, je zlepšenie materiálno-technického vybavenia školy. Bolo potrebné zabezpečiť didaktické pomôcky pre jednotlivé predmety, zmodernizovať učebne a postupne tak vytvoriť moderné a bezpečné prostredie na výchovu a vzdelávanie našich žiakov.
Aktívne sme sa zapojili do výziev a projektov vyhlasovaných ministerstvom školstva a boli sme úspešní v projektoch: Enviroprojekt, Revitalizácia a elektronizácia školských knižníc, Revitalizácia školskej jedálne a kuchyne, Jazykové laboratóriá, Zdravie v školách a mnohých ďalších.
-
Sme uprostred Európskej únie a pracovný trh na nás vyvíja stále väčší tlak v jazykových znalostiach. Neuvažujete nad zavedením výučby nemeckého jazyka v ZŠ?
Áno, pracovný trh na nás vyvíja stále väčšie tlaky v jazykových znalostiach, preto sa aj naši žiaci učia anglický jazyk už od prvého ročníka. Jedným z procesov zvýšiť kvalitu vzdelávania cudzieho jazyka je organizovanie a realizovanie intenzívnych kurzov anglického jazyka s lektorom. Pre zvýšenie záujmu o učenie sa anglického jazyka organizujeme vstupy s prezentáciami využiteľnosti anglického jazyka v praxi a krúžok English-Ball.
Kombinácia dvoch západných jazykov – anglického a nemeckého – sa ukázala v praxi ako veľmi náročná, preto sme zvolili od šiesteho ročníka vyučovanie druhého cudzieho jazyka – ruského. V škole pre prihlásené deti funguje krúžok nemeckého jazyka.
-
Aké ďalšie mimoškolské aktivity škola poskytuje?
Žiaci trávia v škole väčšiu časť dňa. Niektorí sú v školskom klube a niektorí počas týždňa navštevujú krúžky podľa záujmu. Časť krúžkov je hradená prostredníctvom vzdelávacích poukazov odovzdaných škole – sú to krúžky prírodovedné, jazykové, spoločenskovedné a športové. Čiastočne platené sú krúžky vedené inými subjektmi a telocvičňu bezodplatne poskytujeme na futbalové tréningy hráčom prípravky, mladším žiakom a starším žiakom MFK Rusovce.
V mimo vyučovacom čase sa pedagógovia venujú nadaným deťom a príprave na olympiády a rôzne súťaže, v ktorých dlhodobo škola dosahuje výborné výsledky a vynikajúce umiestnenia.
-
Ministerstvo školstva z rozpočtu na rok 2015 vyčlenilo finančné prostriedky na dotáciu, na prístavbu, výstavbu a rekonštrukcie priestorov pre potreby materských škôl a zariadení školského stravovania.
Finančné prostriedky dostanú žiadatelia formou dotácie zo štátneho rozpočtu. Celkovo je na tento účel vyčlenených 9 500 000 €. Aktuálne prebieha výzva na podanie žiadostí na MŠVVaŠ SR. Ako sú na tom Rusovce s kapacitami a dopytom? Zapájate sa do projektu?
Rusovce sa neustále rozširujú, výstavba pokračuje a bude pokračovať. Pred desiatimi rokmi bolo v základnej škole 123 žiakov a v súčasnosti ich je 267. V materskej škole je to veľmi podobné. Stále sa do nových domov a bytov sťahujú rodiny, kde sú už deti, či už vo veku škôlkarov alebo školákov. Len vďaka tomu, že Rusovčania v akcii „Z“ postavili materskú a základnú školu (50 rokov) má aspoň časť rusovských detí možnosť navštevovať školu a školské zariadenia v mieste bydliska.
Ako som už spomenula, dopyt po vzdelávaní v našej škole prevyšuje kapacity a možnosti. S pribúdajúcim počtom žiakov sme hľadali priestorové možnosti pre učebne. V základnej škole sme zrušili pôvodnú zborovňu a vybudovali triedu, školskú knižnicu a jazykovú učebňu, ktoré sú počas vyučovacieho dňa plne využité. Zrušením „mreží“ vo vestibule školy sme vybudovali oddychový a relaxačný kútik pre deti, ktoré čakajú na rodičov a popoludňajšie vyučovanie a priestor na kultúrnospoločenské podujatia, projektové vyučovanie a zážitkové učenie.
Zrušením mreží na prvom poschodí sme získali priestor na novú zborovňu, kde má pracovný kútik každý učiteľ. Na druhom pochodí sme vytvorili triedu a z dvoch kabinetov učebne informatiky a informatickej výchovy. Toto všetko sme realizovali z mimorozpočtových zdrojov a s pomocou rodičov, ktorí odovzdali 2 % z odvedenej dane OZ pri ZŠ s MŠ, za čo im patrí veľká vďaka.
V materskej škole zriaďovateľ – miestny úrad – prebudoval a vytvoril piatu triedu. Aktuálne prebiehajúca výzva na podanie žiadostí na MŠVVaŠ SR na dotáciu, na prístavbu, výstavbu a rekonštrukcie priestorov pre potreby materských škôl a zariadení školského stravovania je výzva pre zriaďovateľov. Pre potreby výzvy som poskytla prognózu vývoja nárastu počtu detí na nasledujúce obdobie.
Nedostatok kapacít je aj v ZŠ, do prvého ročníka od 1. septembra 2015 sa nám zapísalo 69 detí. Momentálne intenzívne hľadáme priestorové možnosti na otvorenie dvoch prvých tried. Materiál o počte zapísaných detí a priestorových možnostiach sme doručili zriaďovateľovi a miestnemu zastupiteľstvu.
Zriaďovateľ vymenil okná v materskej škole a základná škola dostala 30-tisíc eur na výmenu okien z MŠVVaŠ SR. Nepodarí sa vymeniť všetky okná, ale začneme výmenou zo strany školského ihriska, kde sú okná najviac zosušené a pri dažďoch je voda až na prízemí.
-
Aké sú naše deti? Povedzte nám, čím vás naše deti dokážu odzbrojiť, prekvapiť či nahnevať?
Naše deti? Tak, ako v každej generácii. Niektoré sú dychtivé po poznaní a rozvíjajú sa, netreba ich „nútiť“ ani doma, ani v škole – jednoducho chcú vedieť viac. Väčšinu, a to poznáte v každej rodine, treba povzbudzovať, kontrolovať a niekedy aj nútiť do učenia a plnenia si povinností.
Ale, ak ich niečo veľmi zaujme, tak to vedia dať najavo a dokážu sa pre vec zapáliť a veľmi intenzívne ju prežívať. Svoje získané vedomosti a zručnosti každoročne prezentujú počas dní projektového vyučovania a následne na celoškolskej konferencii.
Školská akadémia je festivalom vedomostí a zručností nadobudnutých počas školského roka a naplnením školského vzdelávacieho programu. Je až neuveriteľné, že deti, od najmenších až po najstaršie, zvládnu v jedno popoludnie až dve vynikajúce premiéry.
Teší ma pozitívna spätná väzba po aktivitách, na ktorých sa naše deti zúčastnili. Vedia ma odzbrojiť svojou bezprostrednosťou, úprimnosťou a veľakrát ma prekvapí ich zodpovedný prístup k riešeniu neobvyklých situácií.
Deti sú zlaté, sú zdrojom mojej energie a moje povolanie je mojím poslaním. Rada by som spomenula aj spoluprácu s rodičmi, ktorí škole veľmi pomáhajú, podporujú ju a spolu so svojimi deťmi sa zúčastňujú na aktivitách organizovaných školou, ktoré sa už stali tradíciou. Spomeniem len niektoré: Beh solidarity, Imatrikulácia prvákov, Stretnutie so starými rodičmi, Predvianočná cukráreň, Tvorivé dielne (vianočné a veľkonočné), Karneval, Týždeň rodiny, Farebný týždeň, Olympiáda.
So školou spolupracujú a pomáhajú nám v našich aktivitách rôzne organizácie, občianske združenia, nadácie (Kresťanská liga pre pomoc postihnutým v Rusovciach, OZ Orava pre demokraciu vo výchove a vzdelávaní, Nadácia Pontis, IBM a mnohé ďalšie ).
Snažím sa s celým kolektívom ZŠ a MŠ o vytváranie príjemného, priateľského prostredia, v ktorom sa všetci podieľajú na vzdelávaní a na dosiahnutých výsledkoch.