Žiaci stredných odborných škôl si vyskúšali vedu v praxi. Svoje práce prezentovali na pôde Slovenskej akadémie vied na záverečnej konferencii programu Veda má budúcnosť zakončila siedmy ročník vzdelávacieho programu, ktorý si kladie za cieľ zatraktívniť prírodovedné a technické predmety u žiakov.
Program Veda má budúcnosť ukazuje žiakom a študentom možnosti uplatnenia v technických i prírodovedných odboroch. V nich sa firmy stretávajú s nedostatkom odborných pracovníkov. Program sa tak snaží medzi mladou generáciou rozšíriť povedomie o tom, že kariéra v týchto odboroch predstavuje do budúcnosti dobrú voľbu.Zlepšenie image matematiky a prírodných vied už na základných a stredných školách je pre firmy dobrou investíciou, ktorá sa im vráti v dostatku potenciálnych zamestnancov.
Žiaci a študenti v priebehu roku v rámci programu navštívili reálne prevádzky firmy a na vlastné oči videli, ako a na akých postoch sa s technickým vzdelaním môžu uplatniť. Stretli sa s ľuďmi z praxe tvárou v tvár a mali možnosť opýtať sa na to, čo ich zaujíma. Od HR špecialistov dostali veľmi praktické rady o tom, ako správne napísať životopis alebo motivačný list a tiež si mohli vyskúšať pracovný pohovor na nečisto. Zaujímavou súčasťou programu bola aj návšteva vybraných ústavov Slovenskej akadémie vied, kde sa študenti stretli a diskutovali so skutočnými vedcami a mohli si prezrieť špičkové vedecké laboratóriá. V tomto roku študenti navštívili Ústav pre výskum srdca, Chemický ústav, kde pre nich bola pripravená prezentácia práce z oblasti biotechnológií a tiež Centrum experimentálnej medicíny.
Každoročným zavŕšením programu je slávnostná záverečná konferencia, kde študenti prezentujú svoje návrhy, ako zlepšiť prestíž vedy na Slovensku. Odborná porota bola zložená z manažérov spoločnosti Bayer, odborníkov zo vzdelávacieho združenia AISIS a z členov Slovenskej akadémie vied.
„Bayer, ako súčasť globálnej iniciatívy projektu Veda má budúcnosť, aktívne podporuje štúdium prírodných vied. Veda pre lepší život je našou filozofiou a cieľom, a preto veríme, že je dôležité zabezpečiť budúcnosť tohto motta aj v našich krajinách. Motivácia z praxe je nevyhnutná pre rozhodovanie študentov, najmä s cieľom vidieť nielen aplikáciu, ale aj potrebné sociálne výhody v prírodovedných predmetoch, „povedal Jens Becker, výkonný riaditeľ spoločnosti Bayer Česká republika a Slovensko.
Pred samotnými prezentáciami sa so súťažnými projektmi mohla oboznámiť tiež laická verejnosť prostredníctvom portálu www.sutaz.vedamabuducnost.sk. Ľudia tu mohli hlasovať za svoje obľúbené súťažné tímy a zvýšiť tak ich šance na výhru. Porota vybrala projekty podľa vopred stanovených kritérií ( inovatívnosť, realizovateľnosť, prínos pre spoločnosť), najzaujímavejšie z nich ocenila finančnými odmenami v celkovej výške 1 000 EUR. Ceny udeľovala v dvoch kategóriách – hlavná cena a cena verejnosti.
Peniaze žiaci následne využijú buď na realizácii predstaveného projektu, alebo ako podporu k vlastnému štúdiu. Počas konferencie mohli žiaci tiež získať spätnú väzbu k projektom, diskutovať so zamestnancami firiem a spoznať sa s účastníkmi z ostatných škôl zapojených v programe. Študenti sa v tomto roku vo svojich projektoch zaoberali dôležitými témami ako napríklad vplyvom zvýšenej hladiny kyseliny močovej v organizme (ochorenie
hyperurikémia) na kardiovaskulárny systém, tiež tým, ako veľmi môže ovplyvniť pracovné prostredie výskyt rakoviny kože a pokúsili sa tiež pripraviť vlastný omladzujúci krém z bežne dostupných prírodných látok obsiahnutých v kávových zrnách a čaji Pu-Erh.
Prehľad víťazných študentských projektov tohto ročníka súťaže „Ako zlepšiť prestíž vedy“ nájdete na webových stránkach www.vedamabuducnost.sk alebo www.sutaz.vedamabuducnost.sk (odkaz na aktuálne projekty: https://bit.ly/2xz1Zpg), prípadne na facebookovej stránke s názvom Veda má budúcnosť.
Piatková konferencia bola vyvrcholením siedmeho ročníka programu. Tento modul pre žiakov na Slovensku podporuje firma Bayer. „Zvýšenie záujmu žiakov o prírodovedné a technické odbory môžeme určite podporiť celou radou aktivít. My sme však od začiatku vsadili hlavne na jednu – na predstavovanie profesijných vzorov – predstavovanie toho, ako môže vyzerať práca, ktorú ľudia s prírodovedným vzdelaním robia. Mnoho mladých ľudí si jednoducho nedokáže predstaviť, čo robí napríklad chemik, a tak môžeme ťažko očakávať, že sa rozhodnú pre odbor, o ktorého profesijnom uplatnení majú len veľmi hmlistú predstavu,“ vysvetľuje člen správnej rady AISIS z. ú. Ivo Jupa.
Úspešnosť programu potvrdzujú aj sami žiaci: „Dozvedeli sme sa niečo o skutočnej firme, ako taká firma vlastne funguje a akí ľudia v nej pracujú. Veľkou skúsenosťou bol pracovný pohovor na nečisto a tipy, ako môže vyzerať CV a motivačný list. Bolo to skvelé, odnášame si veľkú skúsenosť. Dozvedeli sme sa nové veci, ktoré by nám len tak niekto nevedel povedať,” uviedli študentky Strednej zdravotníckej školy z Bratislavy do anonymného dotazníka.
„Z rozhovorov s účastníkmi v programe sa dozvedáme, že informácie o tom, ako funguje pracovný trh a čo sa skrýva za múrmi veľkých renomovaných firiem, sú pre nich nesmierne zaujímavé. To, že je pre účastníkov v programe návšteva takýchto firiem užitočná, nám žiaci aj učitelia opakovane potvrdzujú v záverečnom hodnotení“, vysvetľuje jednu z myšlienok iniciatívy Veda má budúcnosť jej koordinátorka Martina Voláková.
O projekte Veda má budúcnosť
Vzdelávací program Veda má budúcnosť už šesť rokov ukazuje žiakom a študentom základných, stredných, ale i vyšších odborných škôl, že kariéra v technických a prírodovedeckých odboroch môže byť zaujímavá. Veda má budúcnosť vychádza z írskeho modelu spolupráce škôl a zamestnávateľov. Okrem modulu určeného pre žiakov ukazuje program tiež učiteľom, ako môžu skvalitniť a zatraktívniť ich vyučovanie.
Pre detailné informácie kontaktujte, prosím:
Jana Mihalovičová, +421 911 265 285
E-mail: mihalovicova@advantage.sk