Leto prichádza v júni, rieka je tu stále. Spája ľudí, ich profesie a rôzne životné štýly, je priestorom cenného prírodného bohatstva a života. Vo štvrtom ročníku Slnovratu na Dunaji je však počas júna 2019 aj dejiskom množstva špeciálnych aktivít pre verejnosť. Tie prichystali organizácie a komunity pôsobiace na rieke a jej ramenách od Bratislavy po Štúrovo.
Slnovrat na Dunaji je verejnou prehliadkou podujatí a spoločenstiev na rieke. Približuje život na Dunaji v jeho mnohorakých podobách. Počas júna ponúka až 37 podujatí na brehoch aj priamo na vode, ktoré ochotne a vo vlastnej réžii pripravili združenia, podniky a komunity, ktoré pri rieke fungujú, vyvíjajú na nej aktivity a dobre ju poznajú.
Návštevníci si v priebehu mesiaca môžu vyskúšať pádlovanie na kajaku či kanoe, zviezť sa plťou, balansovať na paddleboarde, preskúmať skryté zákutia dunajských ramien, precítiť domácku atmosféru vodáckych klubov, zažiť umenie na nábreží či priamo na lodi, pozrieť sa na brehy z vyhliadkovej lode, zrelaxovať v prírode lužných lesov, obdivovať dunajských otužilcov, osláviť deň detí súťažami a atrakciami pre rodiny a mnoho ďalšieho.
Do projektu sa opäť dobrovoľne zapojilo niekoľko desiatok organizátorov, ktorí vlastným úsilím pripravili svoje akcie do celkového programu Slnovratu na Dunaji. Prejavili tak podporu myšlienke spolupráce a zdieľania vzácneho územia Dunaja. Kompletný program podujatí je na webovej stránke www.slnovratnadunaji.sk.
Ako pozornosť pre tých, čo sa zapojili do štvrtého ročníka, vznikla v spolupráci s výtvarníčkou Tero Abaffy a edíciou Coloreo originálna kreslená myšlienková mapa Dunaja. Je spracovaná vo forme veľkorozmernej relaxačnej omaľovánky, určenej pre všetky vekové kategórie. Ilustruje pestrosť dunajských lokalít a symbolov, ktoré si každý môže vyfarbiť podľa toho, ako Dunaj vníma.
Štvrtý ročník Slnovratu na Dunaji je realizovaný vďaka podpore partnerov: Slovnaft, J&T Real Estate, Kukkonia a Villa Rosa. Partnerstvo prijali podunajské mestá Komárno, Štúrovo, Šamorín, Kolárovo a Mestská časť Bratislava-Staré Mesto. Mediálne projekt podporili Bratislava Tourist Board, Fresh, Dunajskostredský hlásnik/Dunaszerdahelyi, Dunajskostredská televízia a Új Nö.
Iniciátorom projektu je Stredoeurópska nadácia, ktorá ho koordinuje ako jednu z aktivít svojho nadačného programu s názvom Dunajský fond. Ten sa usiluje cez lepšiu spoluprácu, komunikáciu a vzťahy relevantných aktérov skvalitňovať prostredie a verejne prístupné priestranstvá okolo Dunaja. Viac o aktivitách Dunajského fondu nájdete na www.dunajskyfond.sk.