Rusovce a Čunovo sú cieľom mnohých cyklistov a korčuliarov. Mieria sem zo všetkých kútov Bratislavy aj zo vzdialených obcí.
Najmä teraz, na jar, a v lete. Napokon, na dunajskej hrádzi je nielen krásna príroda, ale v oboch mestských častiach sú obľúbené jazerá a v Čunove aj unikátne múzeum moderného umenia Danubiana. Spojiť príjemné s príjemným, šport s kultúrou – to je to, čo milovníci hrádze očakávajú. „Mám priateľov vo viacerých mestských častiach Bratislavy. Vždy si dáme stretnutie na začiatku dunajskej hrádze – blízko Starého Mesta a potom pokračujeme spoločne do Rusoviec a Čunova. Jedna kamarátka je z Vrakune, ďalšia zo Starého Mesta, tretia z Petržalky. Spája nás láska k športu a hlavne k bicyklovaniu na Dunajskej hrádzi,“ vraví Zuzana z Ružinova. Ako dodáva, niekedy sa, najmä v lete, vyberú aj na dlhší výlet.
Hrádza nás spája so svetom
Mimochodom, viete, že po hrádzi sa môžete dostať až do Rumunska alebo na druhej strane do Francúzska?Ako upozorňuje Peter Netri z Cyklokoalície, popri mestských častiach Rusovce, Jarovce a Čunovo vedie po dunajskej hrádzi medzinárodná cyklistická trasa Eurovelo 6, ktorá má viac ako 3 650 kilometrov. „Trasa vedie naprieč celou Európu, začína sa na západe Francúzska a končí sa pri Čiernom mori v Rumunsku.
Čunovo aj Rusovce boli na hrádzu napojené už dávnejšie a po minuloročnej realizácii projektu cezhraničnej spolupráce sa cyklotrasa od hrádze do Rusoviec rozšírila na štandardnú dĺžku a natiahla sa až priamo do Rusoviec cez Irkutskú a Vývojovú ulicu. To zlepšilo dostupnosť hrádze aj pre menej zdatných cyklistov,“ vraví Peter Netri a dodáva, že Jarovce sú stále od napojenia odrezané, ale magistrát nechal minulý rok vypracovať štúdiu o napojení tejto mestskej časti na hrádzu. Cyklokoalícia sa v tomto projekte veľmi angažuje a jej členom záleží, aby sa ho podarilo zrealizovať v čo najprijateľnejšej podobe. Zo 4 návrhov je podľa nich najlepší prvý. „Najlepšie sa nám javí variant A, ktorý vedie popri Jantárovej ceste z Jaroviec cez železničné priecestie až k ceste I/2, ktorú by cyklotrasa križovala mimoúrovňovo a napojila by sa na hrádzu,“ vysvetľuje Peter Netri.
Nové napojenia aj cyklotrasy
Cyklokoalícia tiež navrhla predĺžiť petržalský cyklistický koridor popri električke (Jantárová) až do Jaroviec. „Je to logický krok, keďže južne od Petržalky sa pripravuje ďalšia výstavba a treba počítať s cyklotrasou, ktorá zjednoduší napojenie Jaroviec na Petržalku. Aktuálne sa tento návrh, ktorý má za cieľ celkovo rozšíriť bratislavskú sieť cyklotrás v územnom pláne asi na dvojnásobok, pripomienkuje,“ uzatvára Peter Netri, ktorý je presvedčený o tom, že napojenia nových obytných zón v spomínaných troch mestských častiach na existujúce cyklotrasy sú nedostatočné a ich budovanie podľa neho treba žiadať od developerov.